توضیحات
اثر فوق، یکی دیگر از جعبه های پرطرفدار مرمریس در ابعاد ۱۲*۷ است. این جعبه سنگ مرمر، تصویری از زاینده رود و پل خواجوی اصفهان در روزگاران قدیم را دارد، به دستان هنرمند مسعود جانقربان نقاشی شده است.
مرجع اصلی این طرح، پل خواجوی امروزی اصفهان نیست بلکه یک نقاشیست در کتاب شرق شناسی. این کتاب به دست هنرمندان فرانسوی نوشته شده که در زمان صفویه از اصفهان بازدید داشتند و در بخش معماریهای اصفهان، برخی از بناهای شاخص از جمله خواجو را به تصویر کشیدهاند.
یکی از جذابیتهای اصلی این اثر، استفاده از تکنیک آب مرکب است؛ تکنیکی که در آن پیش از رنگ گذاری، رنگ ها با آب بسیار رقیق می شوند به همین خاطر رنگهای بسیار شفاف و اصطلاحاً روحی داریم. در تکنیک آب مرکب هنرمند حداکثر از دو رنگ استفاده می کند و مسعود جانقربان نیز هنرمندانه برای این کار دو رنگ آبی فیروزهای و قهوهای را برگزیده است.
البته هنرمند با وجود این محدودیت در تعداد رنگ، تمامی جزییات پل از جمله دهانهها و ورودیهای آن، سنگ چین پلههای پل، افراد در حال گذر، همه و همه را به زیبایی و با ظرافت اجرا کردهاست.
هنرمندی و ذوق دیگر ایشان در این نقاشی این است که در بخشهای متعدد آن، برای ترسیم جزییات منظره، از فضای سنگ بهره برده، همانند سنگ چین کنار پلههای پل در رودخانه که صرفا به کمک خطوط سنگ به چند قسمت تقسیم شده و حجمسازی پلهها را انجام داده است.