توضیحات
اثر فوق را به جرات میتوان یکی از زیباترین و خاصترین تابلوهای مرمریس نامید.
اینبار میدان نقش جهان اصفهان در این تابلو از زاویه و پرسپکتیوی کاملاً متفاوت ترسیم شده که پیش از این مشابه آن را ندیده بودیم.
در نقطه ثفل این تابلو، مسجد امام با گنبد فیروزهای، گلدستههای زیبا و ورودی قوسی شکلش واقع شدهاست. جالب اینجاست که گنبد مسجد شیخ لطفالله و طبقه دوم عمارت عالی قاپو نیز در نقاشی رسم شده ولی خبری از نیمههای زیری و در واقع پایههای آنها نیست و محو شدهاند.
جزئیاتی که در این تصویر ترسیم شدهاند بسیار شگفتانگیزاند؛ حوض میانه میدان که بخشی از آن محو شده و بخش دیگرش قابل مشاهده است، موج آب کناره حوض، حتی بازتاب احتمالاً افرادی که در ضلع جنوبی حوض ایستادهاند، تا طرح یک فرد ایستاده با عصا در ضلع غربی! دو تک درخت کاج که ظاهرا به نمایندگی از تمام درختان کاج اطراف حوض میدان کشیده شدهاند، حجرههای بالای میدان نقش جهان و …
یکی دیگر از جزئیات قابل تحسین در تابلوی نقاشی دیواری فضایی است که بین عمارت عالی قاپو و گنبد مسجد شاه عباسی واقع شده که این فضا همان کوه صفه اصفهان است که مهنور مالکی در ابتدا با خطوطی مشخص و تیره از آسمان بالای سرش این فضا را جدا کرده و بعد، از گنبد این فضا به آسمان پیوسته است.
از جزئیات میدان نقش جهان که بگذریم در نیمه بالایی تابلو به آسمانی پر رمز و راز خواهیم رسید؛ آسمانی که با رنگهای متنوع بنفش، سفید، آبی فیروزهای، زرد و … بیشتر شبیه کهکشان است تا آسمانی که ما میشناسیم. در این آسمان اسرارآمیز مهنور مالکی با هنرمندی تمام آنچنان از فضای رگههای سنگ استفاده کرده که دیگر این رگهها از فضای نقاشی قابل تفکیک و تشخیص نیستن و با رنگها در هم تنیده شدهاند.
برخلاف اغلب محصولات مرمریس، پلیاستر این اثر خاص، به صورت مات اجرا شده که برجذابیت کار بیفزاید.